مديريت مهار خشم
تدوین: فرشته حیدری
بخشش مهمترين امر در مديريت خشم است و به معناي چشم پوشي نيست بلكه به معناي كنترل خشم است.
گام اول در مواجهه با پرخاشگري و خشم، اين است كه ريشه آن را بيابيم. ضعف رفتاري مثل بيدقتي، سركش بودن، فوقالعاده حساس بودن، پرتحرك بودن و ... ميتوانند ريشه پرخاشگري باشند. همچنين مشكلات دوران مدرسه مثل مورد تمسخر قرار گرفتن، گم كردن مرتب وسايل، افت تحصيلي، جنسيت، خجالتي بودن، كتك خوردن و ظاهر نامناسب جزء مواردي هستند كه به پرخاشگري ميانجامند. جهت مديريت خشم و پرخاشگري ميتوان از متدهاي درازمدت يا كوتاهمدت استفاده نمود.
روشهاي كوتاه مدت مديريت خشم:
1- وقفه: با وقفه در واقع انرژي خود را دوباره جهت ميدهيم. وقفه شامل موارد زير ميگردد:
- نفس عميق كشيدن
- دراز كشيدن
- مراقبه
- روش هاي حواس پرتی موقتي شامل:
- شمردن اعداد
- خواندن شعر
- به یاد آوردن یک خاطره یا تصویر خوشایند
- به یاد آوردن یک لطیفه
- فکر نکردن
2- ابراز:
- دور شدن از محيط براي فرصت تعمق
- محكم راه رفتن
- موسيقي گوش دادن
- فرياد كشيدن در اتاق دربسته
- بلند آواز خواندن
- نوشتن يك نامه تند و تيز( به شرطي كه براي كسي نفرستيد)
- مشت كوبيدن به بالش
- استفاده از روش صندلي خالي( عصبانيت خود را روي فرد مولد عصبانيت كه روي صندلي روبروي شما نشسته خالي كنيد)
روشهاي دازمدت مديريت خشم:
1- روش مقابلهاي شناختي: چگونه اندیشیدن، چگونگی پردازش اطلاعات و شناسايي تحريفات شناختي را شامل ميگردد.
2- استفاده از ورزشهاي هوازي شامل: دويدن، شنا، دوچرخه سواري،كوهپيمايي
3- Relaxation
4- تنفس عميق كه باعث كاهش ضربان قلب و فشار خون ميشود.
نكته قابل توجه در كنار التفات به موارد فوق اين است كه همواره به خاطر داشته باشيم مهارت در گرو تمرين شكل ميگيرد.