بي انگيزگي ناشي از افسردگي

 

چگونه می­توان با بی انگیزگی ناشی از افسردگی مبارزه کرد واحساس رضایت از زندگی داشت؟

تدوین: مریم حیدری

کارشناس ارشد مشاوره

نیاز همۀ ما به تفکر در چگونه زیستن واستفادۀ  بهینه از الطاف خداوندی وبهره مندی از موقعیت­های سالم جهت احساس حضور، شادبودن و شادگشتن بر هیچکس پوشیده نیست و این همه میسر نمی­گردد مگر اینکه آگاهی ما در چگونه اندیشیدن وچگونه زیستن افزایش یابد، موانع برطرف گردد و نقاط  قوت تقویت گردد.

1-     با تقویت جسم و ایجاد انگیزه واعتماد به نفس عالی، انرژی را در وجود خویش احساس کنید. رسیدن به اهداف شخصی را زمانبندی کنید و یک به یک آغاز نمایید و تا به یک هدف بطورکامل نرسیده اید هدف بعدی را شروع نکنید.

2-     اگربه خود وعده­هایی داده­اید زود عمل کنید که اگر عمل به وعده در مورد خویش را یاد بگیرید، مهم انگارید و بها دهید، حتما عمل به وعده در وجودتان ملکه می­شود و به عینیت می­رسد.

3-     تا آنجا که می­توانید آنچه را بدست آورده­اید و یا انجام می­دهید به صورت اقدام از سوی شخص خویش به زبان آورید و از اینکه می­توانید آنچه در درون دارید به زبان آورید خود را تشویق کنید و این احساس بودن و وجود داشتن، احساس تازه­ای است که هزاران امید و حرکت ایجاد می­کند و شما را در برابر آنچه انجام می­دهید کاملا متمرکز مینماید.

4-     هر کسی در کاری که می­کند با توجه به تواناییها می­تواند بهترین باشد. تصور کنید روز سردی را در صحرا تجربه میکنید، در حالیکه قطعات کوچک چوب خشک را جمع کرده و خودتان بتنهایی، آنرا آتش می­زنید و از اینکه حاصل تلاش فردی شما ایجاد گرما و حرارت است احساس خوبی خواهید داشت. حال اگر وجود خویش را با تربیت و تلاش بتوانید حرارت بخشید، از گرمای صمیمیت و مهربانی وجودتان همگان به دورتان جمع می­گردند و احساس موفق بودن را که احساس بدست آوردنی است، حس خواهید کرد.

5-     از طبیعت، ورزش و امکانات سالم دیگر به نحو احسن بهره­ بگیرید.

6-     از شوخی و طنز به بهترین صورت استفاده کنید.

7-     مردم گرا باشید. انسانها را دوست داشته باشید و برای آنها کاری انجام دهید. 

8-     خستگی امر طبیعی هر تلاشی است،  ولی اگر زود خسته می­شوید وانرژی از دست می­دهید:

الف) هر روز یک هدف را در نظر بگیرید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

ب) زمانبندی داشته باشید و  کارها را به اتمام برسانید.

ج) هیچ کاری را به فردا موکول نکنید.

9- اشتباهات خود را یادداشت کنید و با بررسی کردن، از آن درس بگیرید و برای جلوگیری از تکرار آنها  تلاش نمایید.

9-     در انجام کارها لزومی ندارد با الگوهای طبیعی بدن و عادات شخصی خویش مبارزه کنیم. برنامه­ریزی بهتر است بر اساس عادات و توانائیهای طبیعی ما باشد.

10-خود را آنگونه که هستیم بپذیریم و گاهی خلوت و تنهایی را برای اندیشیدن، انتخاب کنیم.

11-و بالاخره باید یاد بگیریم شکرگزار باشیم. افرادی که  شکرگزار نیستید شکایت میکنند و شکایت عادتی است که انسان را به طرف عدم رضایت و در نهایت افسردگی هدایت می­نماید.

 

 

تاریخ به روز رسانی:
1389/03/09
تعداد بازدید:
8878
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.