آيين نامه
آیین­ نامه تشکیل مراکز مشاوره دانشجویی در دانشگاه­ها
 

مقدمه
 

انسان برای زندگی موفقیت­آمیز نیازمند برخورداری از آرامش، سلامت و کارآمدی در ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی می­باشد. تغییرات اجتماعی – فرهنگی سریع، تحول در ساختار خانواده، پیچیدگی و گسترش شبکه ارتباطات انسانی و وسعت و تنوع منابع اطلاع رسانی موجب گردیده است جوامع انسانی خصوصا قشر جوان و نوجوان با مسائل و مشکلات متعدد مواجه شوند و از طریق توسل به روشهایی که گاه از پشتوانه منطقی برخوردار نبوده و فاقد دورنمای روشن و امیدبخش می­باشند به فشارها، چالشها و انتظارات گسترده زندگی امروز واکنش نشان دهند.
دانشگاهها و محیط­های دانشجویی نیز که در برگیرنده بخش قابل ملاحظه­ای از نخبگان و فرهیختگان جوان جامعه می­باشند همسو با فضای در حال گذر موجود، درگیر چالش­ها و دگرگونی­هایی گردیده­اند. از این رو تغذیه و حمایت ذهنی، روانی و اجتماعی دانشجویان و دانشگاهیان نیازمند آموزش فرهنگ گفتگو، تفکر انتقادی و ایجاد مهارت­ها و توانمندی­هایی برای تصمیم­گیری آگاهانه، مقابله با استرس و هیجان­های روزمره، افزایش خودکارآمدی، برقراری ارتباط موثر و سایر توانایی­های روانی اجتماعی می­باشد. بنابراین لازم است در کنار پیشگیری از آسیب­های احتمالی، در جهت ارتقای سطح بهداشت­روان فردی و اجتماعی دانشجویان و سایر دانشگاهیان که در تعامل و ارتباط متقابل با دانشجویان قرار دارند گام­های موثری برداشته­ شود.
دانشجویان دانشگاه­ها به لحاظ حساسیت دوران رشد و تحول خود و شرایط بحرانی این برهه از زندگی، به ویژه در سال­های اول ورود به دانشگاه، فشارها و ناراحتی­های بیشتری را تجربه می­کنند که از آن جمله می­توان به گسستن از زندگی قبلی در خانواده، ورود به زندگی دانشجویی و نیاز به سازگاری با محیط دانشگاه و خوابگاه، مدیریت مسائل معیشتی، تحصیلی و عاطفی اشاره کرد. سایر کارکنان دانشگاه­ها که با قشر دانشجویی در ارتباط مستقیم قراردارند نیز به نوبه خود در کنار دانشجویان و دانشگاهیان نیازمند بذل توجه خاص می­باشند. با عنایت به مسائل و مشکلات و دغدغه­های جامعۀ دانشگاهی، ضرورت تاسیس مرکزی به منظور تأمین و توسعه بهداشت روانی در فضای دانشگاهها و ارائه مداخلات پیشگیرانه، مشاوره­ای و درمانی، آشکار می­گردد. در این راستا مرکز مشاوره دانشجویی به عنوان متولی بهداشت ­روان دانشگاه­ها در چارچوب این آیین نامه تشکیل می­گردد.
 

بخش اول – شرایط عمومی اعضای مرکز مشاوره
 

1-رئیس مرکز
الف) شرایط عمومی
1-1 دارا بودن ملاک­های عمومی گزینش کارکنان وزارت فرهنگی و آموزش عالی
1-2 اعتقاد و التزام به رعایت مسائل قانونی، شرعی و اخلاقی لازم در ارائه خدمات مشاوره­ای
 

ب) شرایط اختصاصی
3-1- ترجیحا متاهل
4-1- دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در یکی از گرایشهای مشاوره و روانشناسی
5-1- حداقل سه سال سابقه کاری مفید در زمینه­های مربوط به مشاوره
 

2- مشاوره، روان­درمان­گر و روان­سنج
 

الف) شرایط عمومی
2-1- دارا بودن ملاک­های عمومی گزینش کارکنان وزارت فرهنگ و آموزش عالی
2- 2- التزام به رعایت مسائل قانونی، شرعی و اخلاقی لازم در ارائه خدمات مشاوره­ای
 

ب) شرایط اختصاصی
2-3-- ترجیحا متاهل
2-4- دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در یکی از گرایشهای مشاوره و روانشناسی
2-5- ترجیحا دارای سابقه کار
 

3- روان­پزشک
 

الف) شرایط عمومی
3-1- دارا بودن ملاک­های عمومی گزینش کارکنان وزارت فرهنگی و آموزش عالی
3-2- اعتقاد و التزام به رعایت مسائل قانونی، شرعی و اخلاقی لازم در ارائه خدمات مشاوره­ای
 

ب) شرایط اختصاصی
3-3- ترجیحا متاهل
3-4- دارا بودن دکترای تخصصی روان­پزشکی
3-5- حداقل دارای 3 سال سابقه کار
 

4- مددکار اجتماعی
 

الف) شرایط عمومی
4-1- دارا بودن ملاک­ها عمومی گزینش کارکنان وزارت فرهنگ و آموزش عالی
4- 2- التزام به رعایت مسائل قانونی، شرعی و اخلاقی لازم در ارائه خدمات مددکاری
 

ب) شرایط اختصاصی
4-3- ترجیحا متاهل
4-4 دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی مددکاری اجتماعی
4-5- حداقل دارای 2 سال سابقه کار
 

6- متصدی پذیرش و امور دفتری
 

الف) شرایط عمومی
5-1- دارا بودن ملاک­ها عمومی گزینش کارکنان وزارت فرهنگ و آموزش عالی
5-2- ترجیحا متاهل و مونث
 

ب) شرایط اختصاصی
5-3- داشتن حداقل مدرک کارشناسی مشاوره، روان­شناسی و مددکاری اجتماعی
5-3- مسلط به امور دفتری، تایپ و کامپیوتر


بخش دوم- سازمان و تشکیلات
 

ماده 3 – مرکز بهداشت، درمان و مشاوره  به عنوان واحدی مستقل زیرنظر معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تشکیل می­گردد.
ماده 4- مسئولیت مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه به عهده مدیر آن مرکز است که با پیشنهاد معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و با حکم  رییسی دانشگاه منصوب می­شود.
ماده 5- در مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه هر دانشگاه شورایی به نام شورای برنامه­ ریزی ممرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه با ترکیب زیر به منظور تصویب برنامه­ ها و نظارت بر حسن اجرا و ارزیابی فعالیت­های مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه تشکیل می­شود.
5-1- معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه (ریاست شورا)
5-2- مدیر مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه (دبیر شورا)
5-3- مدیر امور فرهنگی
5-4- مدیر خدمات آموزشی
5-5- مدیر امور دانشجویی
5-6- دو نفر متخصص در مشاوره و روانشناسی- ترجیحا عضو هیأت علمی- به پیشنهاد مسئول مرکز مشاوره با تأیید معاون دانشجویی و حکم رئیس دانشگاه
ماده 6- مشاوران و درمانگران مراکز مشاوره دانشگاهها الزاما باید از بین متخصصین مجرب در رشته­های مشاوره، روانشناسی، روانپزشکی و مددکاری اجتماعی انتخاب شوند.
ماده 7- بودجه مراکز مشاوره دانشجویی از محل بودجه سالانه دانشگاه که به صورت مستقل پیش­ بینی میشود، تأمین می­گردد.
تاریخ به روز رسانی:
1402/08/20
تعداد بازدید:
10357