دانشگاه صنعتی خواجه نصرالدین طوسی
|
۱۳۹۶ جمعه ۵ خرداد
مديريت مهار خشم

 

مديريت مهار خشم

تدوین: فرشته حیدری

بخشش مهمترين امر در مديريت خشم است و به معناي چشم پوشي نيست بلكه به معناي كنترل خشم است.

گام اول در مواجهه با پرخاشگري و خشم، اين است كه ريشه آن را بيابيم. ضعف رفتاري مثل بي­دقتي،‌ سركش بودن، فوق­العاده حساس بودن، پرتحرك بودن و ... مي­توانند ريشه پرخاشگري باشند. همچنين مشكلات دوران مدرسه مثل مورد تمسخر قرار گرفتن،‌ گم كردن مرتب وسايل، افت تحصيلي، جنسيت، خجالتي بودن، كتك خوردن و ظاهر نامناسب جزء مواردي هستند كه به پرخاشگري مي­انجامند. جهت مديريت خشم و پرخاشگري مي­توان از متدهاي درازمدت يا كوتاه­مدت استفاده نمود.

روشهاي كوتاه مدت مديريت خشم:

1-    وقفه: با وقفه در واقع انرژي خود را دوباره جهت ميدهيم. وقفه شامل موارد زير مي­گردد:

       - نفس عميق كشيدن

       -  دراز كشيدن

       - مراقبه

       - روش هاي حواس پرتی موقتي شامل:

 - شمردن اعداد

-         خواندن شعر

-         به یاد آوردن یک خاطره یا تصویر خوشایند

-         به یاد آوردن یک لطیفه

-         فکر نکردن

2-    ابراز:

-         دور شدن از محيط براي فرصت تعمق

-          محكم راه رفتن

-          موسيقي گوش دادن

-         فرياد كشيدن در اتاق دربسته

-          بلند آواز خواندن

-          نوشتن يك نامه تند و تيز( به شرطي كه براي كسي نفرستيد)

-         مشت كوبيدن به بالش

-          استفاده از روش صندلي خالي( عصبانيت خود را روي فرد مولد عصبانيت كه روي صندلي روبروي شما نشسته خالي كنيد)

روشهاي دازمدت مديريت خشم:

1-    روش مقابله­اي شناختي: چگونه اندیشیدن، چگونگی پردازش اطلاعات و شناسايي تحريفات شناختي را شامل مي­گردد.

2-    استفاده از ورزش­هاي هوازي شامل: دويدن، شنا، دوچرخه سواري،‌كوه­پيمايي

3-    Relaxation

4-    تنفس عميق كه باعث كاهش ضربان قلب و فشار خون مي­شود.

نكته قابل توجه در كنار التفات به موارد فوق اين است كه همواره به خاطر داشته باشيم  مهارت در گرو تمرين شكل مي­گيرد.

تاریخ بروز رسانی 1388/11/07
آدرس: تهران - ميرداماد غربي - پلاك ۴۷۰ - كد پستي : ۱۹۶۹۷۶۴۴۹۹ صندوق پستي: ۴۴۱۶-۱۵۸۷۵ تلفن:88881041
تلفن : 7-88462174
.کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی می باشد