دانشگاه صنعتی خواجه نصرالدین طوسی
|
۱۳۹۵ سه شنبه ۵ بهمن
تنهايي

 

فائق آمدن بر احساس تنهايي

تدوین: فرشته حيدري

احساس تنهائي خصوصيتي درمانده­كننده،‌ ناخوشايند و ناشي از كمبودهاي فرد در روابط اجتماعي است كه مي­تواند با تنهائي رابطه متقابل داشته و بر خود فرد و جامعه تاّثير بگذارد. افراد تنها معمولا از نظر عزت نفس و خودآگاهي پائين هستند و در هنگام صحبت با غريبه­ها بيشتر وقت را به صحبت كردن در مورد خود مي­پردازند و كمتر به مكالمات يا صحبت طرف مقابل علاقه نشان مي­دهند. میلیون ها انسان از بیم تنهایی عذاب می كشند. غلبه بر احساس تنهایی كاری دشوار است. انسان تنها، تن به معاشرت كسانی می دهد كه آنها را دوست ندارد و به انجام فعالیت هایی می پردازد كه چندان شوقی بدان ندارد. تنهایی به معنای فیزیكی چندان مفهومی ندارد، چون غالباً در اطرافِ همه، كسانی هستند. این  احساس تنهایی است كه مسئله ساز است. تجربه تنهائي، پديده رايجي است، اما انواع متفاوتي از آن وجود دارد:

1-     تنهائي گذرا: كه بصورت دوره­هاي كوتاه­مدت تنهائي است.

2-     تنهائي انتقالي: كه به دليل رويداد خاصي نظير مرگ يكي از عزيزان ايجاد مي­شود.

3-     تنهائي مزمن: كه به مدت يك دوره چند ساله طول كشيده و در طي آن فرد از هيچ­گونه رابطه اجتماعي خشنودكننده برخوردار نيست.

 

جهت مقابله با اين احساس راه­كارهاي زير مفيد خواهند بود:

1-     علت بوجود آمدن احساس تنهايي را كشف كنيد تا به مشكل بوجود آمده اشراف داشته و نقطه شروع مبارزه با اين احساس را دريابيد. بعنوان مثال چنانچه به اين نتيجه برسيد كه دوري از خانواده و زندگي در خوابگاه منجر به بروز اين احساس گرديده است مي­توانيد براي شروع مبارزه با اين احساس ارتباط خود را با خانواده بيشتر كنيد.

2-     فعاليتهايي كه باعث مي­شود با ديگران بيشتر ارتباط داشته باشيد را در پيش بگيريد. نظير: به ملاقات بيماران رفتن، به سينما،‌ تئاتر و كنسرت رفتن و ...

3-     ساعاتي را به مطالعه با دوستان خود اختصاص دهيد. از تواناييهاي آنها در رفع مشكلات درسي خود بهره بگيريد و يا اشكالات درسي آنها را رفع نماييد.

4-     وضعيت خود را براي اطرافيان خود شرح دهيد و از آنها بخواهيد در فائق آمدن بر احساس تنهايي شما را ياري رسانند.

5-     از برنامه هاي آموزش گروهي و مشاوره­اي بهره بگيريد. اين برنامه­ها شامل موارد زير است: تمرين­هايي براي طرز شروع صحبت با ديگران،‌ سرمشق­دهي، اظهار صميميت كردن، به صميميت ديگران پاسخ دادن، تماس با تلفن و ...

6-     جاي دلتنگي براي گذشته را با احساس جديد توجه به روزهاي خوش آينده عوض كنيد.

7-     يك ورزش گروهي را در يك باشگاه ورزشي آغاز نماييد.

 

 

تاریخ بروز رسانی 1388/11/07
آدرس: تهران - ميرداماد غربي - پلاك ۴۷۰ - كد پستي : ۱۹۶۹۷۶۴۴۹۹ صندوق پستي: ۴۴۱۶-۱۵۸۷۵ تلفن:88881041
تلفن : 7-88462174
.کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی می باشد