ویروس روانی کرونا

بارالها؛

از کوی تو بیرون نشود پای خیالم   

   نکند فرق به حالم     

 که برانی 

   چه بخوانی 

 چه به اوجم برسانی    

چه به خاکم بکشانی   

نه من آنم که برنجم  

 نه تو آنی که برانی...

نه من آنم که ز فیض نگهت چشم بپوشم  

نه تو آنی که گدا را ننوازی به نگاهی

در اگر باز نگردد، نروم باز به جایی 

 پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی

کس به غیر از تو نخواهم  

چه بخواهی چه نخواهی   

باز کن در که جز این خانه مرا نیست پناهی

https://t.me/kntu_cc

دانشجویان عزیز، اساتید بزرگوار و کارکنان گرانقدر:

در روزهایی که با آمدن مهمان مزاحم کرونا پشت سر گذاشتیم هم رنج را تجربه کردیم و هم شادی را .

شادی از تعطیلات و طنزهایی که شنیدیم. ولی خیلی زود به آن عادت کردیم . این شادی یکنواخت شد و دیگر لذت نبردیم و اما رنجی که تجربه کردیم هنوز ادامه دارد.

 

 این روزها نیز خواهد گذشت اما چه کنیم که با وجود دشواریهای موجود به سلامت خود هم در بعد جسمی و هم در بعد روانی کمک نماییم؟

 

 بعد سلامت جسمی را میسپاریم به دست اندرکاران امر بهداشت جسمی و به ارسال یک الگوریتم تشخیص افتراقی و پروتکل درمانی از یک متخصص طب اورژانس در پست بعدی اکتفا میکنیم و اما در بعد سلامت روان توصیه های زیر را در برابر ویروس روانی کرونا جدی میگیریم و بکار میبریم:

 

- فراموش نکنید که نگرانی اغلب، به چیزهای کوچک، سایه‌ای بزرگ می‌دهد. پس این روزها سایه نگرانی را از زندگیمان برداریم و راهکارهای رفع نگرانی را بکار ببریم. با اینکار سیستم ایمنی خود را قوی خواهید نمود. وجود اندکی اضطراب برای مراقبت و مدیریت ضروری است ولی استرس زیاد، نه تنها کمکی به موضوع نمی کند بلکه با کاهش قدرت ایمنی بدن، عامل ایجاد بیماری های روانی بعدی است.

 

- اگر ترس وجودتان را گرفته است تنها راه برطرف کردنش روبرو شدن به آن است. فرض کنید که این بیماری به سراغتان آمده است چه میکنید؟ راهکارهایتان را در آستین آماده داشته باشید و اطلاعات خود را کامل کنید. این تمرین ذهنی ترس را کاهش میدهد.

 

-   از افکار ناسالمِ «ناچیزانگاری» و «فاجعه انگاری» در مورد این بیماری بپرهیزید و با عمل کردن به توصیه‌های «سازمان جهانی بهداشت» و «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، راه درست را پیش بگیرید.

 

- توصیه های بهداشتی را جدی بگیرید و با اینکار به مسئولیت خود در مقابل خود و دیگران عمل کنید.

 

- در این روزها که توصیه به تردد کمتر جدی است بهترین زمان انجام کارهای عقب افتاده و لذت بردن از آرامش خانه است. بنابراین وقت بیشتری را با خانواده بگذرانید، به تماشای فیلمهای مورد علاقه بنشینید، هر روز مطالعه درسی و غیردرسی داشته باشید و با تکرار این رفتار(با وجود کم بودن انگیزه) احساس مثبت خود را افزایش دهید، سایتهای مفید را مطالعه کنید و اطلاعاتتان را در مورد رشته خود افزایش دهید، با دوستان خود تماس بگیرید، با امکانات موجود در محل زندگی خود ورزش کنید، وقت خود را صرف مطالعه مطالب با منابع نامعلوم نکنید و از این فرصت برای افزایش سواد رسانه ای خود استفاده نمایید، برای اطرافیانتان با کمک در بخشهای مختلف وقت بگذارید.

 

- و نکته آخر اینکه مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در این روزهای پراسترس همچون گذشته در کنار شما مراجعان عزیز است؛ برای حفظ سلامتی شما اولویت ارائه خدمات در روزهای آینده بصورت غیرحضوری و مشاوره در فضای مجازی تلگرام با شناسه @Psychometric_fe خواهد بود.

در کنارتان هستیم.

الگوریتم تشخیص افتراقی و پروتکل درمانی بیماری کرونا(ارسالی توسط متخصص طب اورژانس)

https://t.me/kntu_cc

 

تاریخ:
1398/12/11
تعداد بازدید:
878