در خانه می مانیم

این بهار در خانه سبز می­شویم. در خانه جوانه می­زنیم و در خانه شکوفه می­دهیم.

افزایش نشاط در دانشجویان در روزهای قرنطینه

دانشجویان عزیز در روزهای در خانه ماندن به دنبال راههایی هستیم که بتوانیم انرژی خود را افزایش دهیم و دچار افسردگی نشویم. در این مسیر مرکز مشاوره پیشنهادهایی برای شما دارد که به مرور آنها را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. در اجرای هر کدام از این راه حلها اگر مشکلی داشتید با مرکز مشاوره تماس بگیرید. اطلاعات تماس در انتهای تصویر آمده است.

یکی از راههای افزایش نشاط، بخشش دیگران است. بخشش عبارت است از غلبه احساسات مثبت از قبیل شفقت، ترّحم، خیر­خواهی، عشق و علاقه بر خشم، کینه و نفرت. با نبخشیدن، شما به خطاکار اجازه می­دهید، بارها و بارها و تا هر وقت که می­خواهد شما را قربانی کند. اصولاً بخشش کمک می کند تا قدرت از دست رفته­ی خود را بازیابید. پس می­توان گفت بخشش چیزی است که باید آزادانه انتخاب کنید و انجام دادنش سخت و مشکل است. اگر تصمیم دارید که از این راهکار استفاده کنید تا شادی خود را افزایش دهید در گامهای زیر همراه ما شوید:

گام اول: یادآوری رنج و نارحتی و پیامد آن بر زندگی(خاطره ناراحت کننده را در ذهن خود بیاورید، به فرد خاطی توجه کنید، به احساسی که در بدن خودتان از یادآوری این خاطره دارید، و میزان تاثیر این اتفاق و فرد در زندگی خود فکر کنید.) گام دوم: تصمیم به بخشش(آیا میخواهید از این رنجش خلاص شوید؟) گام سوم: از زاویه دیگر به فرد خاطی بنگرید(سعی کنید خود را جای فرد خاطی بگذارید و از دید او به ماجرا نگاه کنید.) گام چهارم: تواضع و فروتنی(معنایی برای درد خود بیابید. آیا این اتفاق خوبیهایی برای شما داشته است؟ آیا درسهایی از آن گرفته اید؟ آیا تا بحال کارهایی کرده اید که شما هم نیاز به بخشیده شدن داشته باشید؟ پس ببخشید تا بخشیده شوید) گام پنجم: بخشش(حالا چشمان خود را ببندید و از موضع قدرت و اقتدار فرد خاطی را ببخشید. تو به من بدی کردی و زندگی من را بسیار تحت تاثیر قرار دادی، اما لطف خداوند شامل حال من شد و من از آن اتفاق درسها گرفتم. من تو را می بخشم. نه به خاطر تو بلکه به خاطر خودم تا از هیجان این ماجرا خلاص شوم. اما بدان که فراموش نخواهم کرد. بخشش را ابراز کنید.) گام ششم: قرارداد رفتاری(با توجه به شناختی که از فرد خاطی به دست آورده اید، از این به بعد رفتارتان را جوری با او تنظیم کنید تا بتواند به راحتی از خودتان مراقبت کنید.)

پس از طی این مراحل در ذهن خود، نوبت به این رسیده است که تلفن را بردارید و به سراغ شخصی بروید که نبخشیدن او را مدتهاست به دوش کشیده اید. در این مسیر مراقب باشید طوری سخن نگویید که چالشهای قبلی تکرار شود. قرار است بدیهایی را که دیده اید ببخشید. پس رفتار و کلام شما باید توام با احترام و عاطفه باشد. شاید جملاتی نظیر این جملات(خیلی دلتنگت شده بودم. این قرنطینه و دوری، ارزش دوستیها را برایم بیشتر کرده است، می خواهم که روزهای تلخ قبلی را فراموش کنیم و ...) بسیار موثر باشد.

رزرو مشاوره آنلاین(ساعت 9 تا 21): 09372229491- 09353977182       مشاوره آفلاین در تلگرام: @psychometric_fe

جهت هر گونه انتقاد و پیشنهاد با ما در ارتباط باشید: moshavereh@kntu.ac.irکانال مرکز مشاوره در پیام رسان های مختلف: kntu_cc

تاریخ:
1399/01/25
تعداد بازدید:
151
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.