صفحه نخست
ورود اعضاء
پست الکترونیک
۱۴۰۲ سه شنبه ۱۱ مهر
*
دوباره تلاش كنيد
ENGLISH
!!!b1!!!
!!!b1!!!
صفحه اصلی
درباره ما
آيين نامه
اهداف
معرفي
معرفي اعضا
مدير مركز بهداشت، درمان و مشاوره
كارشناس مسئول مشاوره- ليلا شورين
شرح وظايف كارشناسان
برنامه حضور مشاوران
طرح ها
هميار مشاور
پايش سلامت روان
پيشرفت تحصيلي
ارتباط با اساتيد
ارتباط با اولياء
آموزش كاركنان و اساتيد
انتشارات
گاهنامه آرامش
شوك فرهنگي
ماهيت اعتياد
مديريت پول
مديريت زمان
مهارتهاي تحصيلي و برنامه ريزي درسي
چگونه شاد باشيم
باورها
نگرش مثبت
آشنايي با زندگي دانشجويي
مديريت خشم
سلامت روان
درباره استرس
عزت نفس
جرات مندي
خشم در كودكان
مديريت مهار خشم
بي انگيزگي ناشي از افسردگي
استرس
اعتماد به نفس
اعتياد
افسردگي
ايدز
پذيرش اجتماعي
عادتهاي مطالعه
تنهايي
علايم هشدار دهنده در روابط زناشويي
ويژگيهاي شخصيتي تيپهاي شنيداري، ديداري و لمسي
اظهار نظر در زمان خاص
سرگرمي
كليپهاي روانشناسي
موفقيت
اميد
شادي
معايرتهاي زمان ما
الفباي زندگي
پيام آب
مذهب
مشكلات زندگي
چهار شمع
آهنگ هاي ملايم
تصاوير
کارگاهها
وبینار مداخله در بحران خودکشی
وبینار بهداشت روان و اهمیت آن در دوران دانشجویی
شنبه های وبیناری من کیستم
شنبه های وبیناری هوش هیجانی EQ
شنبه های وبیناری هوش هیجانی 2 (EQ)
ارتباط با ما
آيين نامه
آییننامه تشکیل مراکز مشاوره دانشجویی در دانشگاهها
مقدمه
انسان برای زندگی موفقیتآمیز نیازمند برخورداری از آرامش، سلامت و کارآمدی در ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی میباشد. تغییرات اجتماعی – فرهنگی سریع، تحول در ساختار خانواده، پیچیدگی و گسترش شبکه ارتباطات انسانی و وسعت و تنوع منابع اطلاع رسانی موجب گردیده است جوامع انسانی خصوصا قشر جوان و نوجوان با مسائل و مشکلات متعدد مواجه شوند و از طریق توسل به روشهایی که گاه از پشتوانه منطقی برخوردار نبوده و فاقد دورنمای روشن و امیدبخش میباشند به فشارها، چالشها و انتظارات گسترده زندگی امروز واکنش نشان دهند.
دانشگاهها و محیطهای دانشجویی نیز که در برگیرنده بخش قابل ملاحظهای از نخبگان و فرهیختگان جوان جامعه میباشند همسو با فضای در حال گذر موجود، درگیر چالشها و دگرگونیهایی گردیدهاند. از این رو تغذیه و حمایت ذهنی، روانی و اجتماعی دانشجویان و دانشگاهیان نیازمند آموزش فرهنگ گفتگو، تفکر انتقادی و ایجاد مهارتها و توانمندیهایی برای تصمیمگیری آگاهانه، مقابله با استرس و هیجانهای روزمره، افزایش خودکارآمدی، برقراری ارتباط موثر و سایر تواناییهای روانی اجتماعی میباشد. بنابراین لازم است در کنار پیشگیری از آسیبهای احتمالی، در جهت ارتقای سطح بهداشتروان فردی و اجتماعی دانشجویان و سایر دانشگاهیان که در تعامل و ارتباط متقابل با دانشجویان قرار دارند گامهای موثری برداشته شود.
دانشجویان دانشگاهها به لحاظ حساسیت دوران رشد و تحول خود و شرایط بحرانی این برهه از زندگی، به ویژه در سالهای اول ورود به دانشگاه، فشارها و ناراحتیهای بیشتری را تجربه میکنند که از آن جمله میتوان به گسستن از زندگی قبلی در خانواده، ورود به زندگی دانشجویی و نیاز به سازگاری با محیط دانشگاه و خوابگاه، مدیریت مسائل معیشتی، تحصیلی و عاطفی اشاره کرد. سایر کارکنان دانشگاهها که با قشر دانشجویی در ارتباط مستقیم قراردارند نیز به نوبه خود در کنار دانشجویان و دانشگاهیان نیازمند بذل توجه خاص میباشند. با عنایت به مسائل و مشکلات و دغدغههای جامعۀ دانشگاهی، ضرورت تاسیس مرکزی به منظور تأمین و توسعه بهداشت روانی در فضای دانشگاهها و ارائه مداخلات پیشگیرانه، مشاورهای و درمانی، آشکار میگردد. در این راستا مرکز مشاوره دانشجویی به عنوان متولی بهداشت روان دانشگاهها در چارچوب این آیین نامه تشکیل میگردد.
بخش اول – شرایط عمومی اعضای مرکز مشاوره
1-رئیس مرکز
الف) شرایط عمومی
1-1 دارا بودن ملاکهای عمومی گزینش کارکنان وزارت فرهنگی و آموزش عالی
1-2 اعتقاد و التزام به رعایت مسائل قانونی، شرعی و اخلاقی لازم در ارائه خدمات مشاورهای
ب) شرایط اختصاصی
3-1- ترجیحا متاهل
4-1- دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در یکی از گرایشهای مشاوره و روانشناسی
5-1- حداقل سه سال سابقه کاری مفید در زمینههای مربوط به مشاوره
2- مشاوره، رواندرمانگر و روانسنج
الف) شرایط عمومی
2-1- دارا بودن ملاکهای عمومی گزینش کارکنان وزارت فرهنگ و آموزش عالی
2- 2- التزام به رعایت مسائل قانونی، شرعی و اخلاقی لازم در ارائه خدمات مشاورهای
ب) شرایط اختصاصی
2-3-- ترجیحا متاهل
2-4- دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در یکی از گرایشهای مشاوره و روانشناسی
2-5- ترجیحا دارای سابقه کار
3- روانپزشک
الف) شرایط عمومی
3-1- دارا بودن ملاکهای عمومی گزینش کارکنان وزارت فرهنگی و آموزش عالی
3-2- اعتقاد و التزام به رعایت مسائل قانونی، شرعی و اخلاقی لازم در ارائه خدمات مشاورهای
ب) شرایط اختصاصی
3-3- ترجیحا متاهل
3-4- دارا بودن دکترای تخصصی روانپزشکی
3-5- حداقل دارای 3 سال سابقه کار
4- مددکار اجتماعی
الف) شرایط عمومی
4-1- دارا بودن ملاکها عمومی گزینش کارکنان وزارت فرهنگ و آموزش عالی
4- 2- التزام به رعایت مسائل قانونی، شرعی و اخلاقی لازم در ارائه خدمات مددکاری
ب) شرایط اختصاصی
4-3- ترجیحا متاهل
4-4 دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی مددکاری اجتماعی
4-5- حداقل دارای 2 سال سابقه کار
6- متصدی پذیرش و امور دفتری
الف) شرایط عمومی
5-1- دارا بودن ملاکها عمومی گزینش کارکنان وزارت فرهنگ و آموزش عالی
5-2- ترجیحا متاهل و مونث
ب) شرایط اختصاصی
5-3- داشتن حداقل مدرک کارشناسی مشاوره، روانشناسی و مددکاری اجتماعی
5-3- مسلط به امور دفتری، تایپ و کامپیوتر
بخش دوم- سازمان و تشکیلات
ماده 3 – مرکز بهداشت، درمان و مشاوره به عنوان واحدی مستقل زیرنظر معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تشکیل میگردد.
ماده 4- مسئولیت مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه به عهده مدیر آن مرکز است که با پیشنهاد معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و با حکم رییسی دانشگاه منصوب میشود.
ماده 5- در مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه هر دانشگاه شورایی به نام شورای برنامه ریزی ممرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه با ترکیب زیر به منظور تصویب برنامه ها و نظارت بر حسن اجرا و ارزیابی فعالیتهای مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه تشکیل میشود.
5-1- معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه (ریاست شورا)
5-2- مدیر مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه (دبیر شورا)
5-3- مدیر امور فرهنگی
5-4- مدیر خدمات آموزشی
5-5- مدیر امور دانشجویی
5-6- دو نفر متخصص در مشاوره و روانشناسی- ترجیحا عضو هیأت علمی- به پیشنهاد مسئول مرکز مشاوره با تأیید معاون دانشجویی و حکم رئیس دانشگاه
ماده 6- مشاوران و درمانگران مراکز مشاوره دانشگاهها الزاما باید از بین متخصصین مجرب در رشتههای مشاوره، روانشناسی، روانپزشکی و مددکاری اجتماعی انتخاب شوند.
ماده 7- بودجه مراکز مشاوره دانشجویی از محل بودجه سالانه دانشگاه که به صورت مستقل پیش بینی میشود، تأمین میگردد.
تاریخ به روز رسانی:
1400/09/09
تعداد بازدید:
10157
×
ورود اعضاء